Cam pe cand a implinit Ana un an am inceput sa caut informatii despre cum sa aleg scaunul de masina pentru ea. Am citit articole lungi cu multe categorisiri, caracteristici pe care e musai sa le aiba scaunul conform normelor in vigoare, cum e cu ISOFIXul, etc. Gasesti o gramada de astfel de ghiduri pe net, asta si asta sunt doar doua exemple.
M-am decis la un scaun, i l-am luat, suntem foarte fericiti cu el, insa cateva intrebari tot au ramas fara raspuns. De exemplu, sunt curioasa de ce doua scaune cu caracteristici similare pot costa unul 260 RON si unul 1600 RON. Platesti doar brandul sau daca te orientezi catre scaune de masina mai ieftine inseamna ca nu-i oferi copilului siguranta de care are nevoie? Cum sta, de fapt, treaba?
Anul asta am aflat ca se produc si la noi in tara scaune de masina pentru copii. Firma care le produce se numeste TE-ROX PROD, e din Pascani si a inceput in 2007 cu productia de huse pentru scaune auto. Din 2008 produce si centuri de siguranta, iar in 2012 a lansat gama proprie de scaune auto – MIGO. Nu tin minte sa ma fi intalnit cu brandul asta cand am cautat scaun pentru Ana. Pe site-ul lor spun ca productia realizata de ei este 100% pentru export, insa cei interesati pot gasi scaunele lor pe BEBETEX. Preturile incep de la 200RON si ajung pana la 1000RON, in functie de model si grupa de varsta.
I-am contactat in ideea ca un om din interiorul industrie poate, daca vrea, sa ofere niste raspunsuri la intrebarile astea mai delicate: ce-i cu diferenta de preturi, cum e cu ratingurile, de unde ar fi bine sa ne informam. Domnul Cosmin Buiciac, Director General la SC TE-ROX PROD SRL, a avut amabilitatea sa imi raspunda.
Dincolo de grupa de varsta potrivita copilului lor, la ce ar trebui sa fie atenti parintii atunci cand cumpara un scaun auto?
Cosmin Buiciac: In primul rand confortul. Sugeram ca scaunele sa fie probate inainte de cumparare. In functie de model fiecare copil va gasi confortabil sau nu scaunul respectiv. De asemenea trebuiesc urmarite si accesoriile cu care sunt echipate acestea. De la aparatori pentru umeri, la perne suplimentare, preferabil detasabile, la lungimea maxima sau minima la care poate fi ajustata centura de siguranta. Sistemele de reglaj ale dimensiunii curelei sa fie intr-un loc in care copilul sa nu fie deranjat de acestea, dar totusi la indemana pentru parinti. In functie de nevoile copilului, scaunul trebuie ales astfel incat sa le satisfaca. Daca este vorba de o calatorie mai indelungata sugeram ca scaunul cu totul sa fie reglabil pana intr-o pozitie confortabila. Pe aceeasi categorie de greutate si varsta, piata ofera diverse modele, de aceea sugeram ca o astfel de achizitie sa fie facuta cu simt de raspundere.
Care sunt principalele riscuri pentru cei mici in caz de impact?
Cosmin Buiciac: Dupa cum bine stiti, un accident auto intotdeauna are repercusiuni extrem de grave, iar autovehiculele sunt proiectate pentru siguranta pasagerilor care in general sunt adulti. Scaunul auto pentru copii ofera siguranta adecvata pentru pasagerii minori, fiind un dispozitiv proiectat special pentru asta. Una dintre masurile cele mai importante este reglarea adecvata a centurii de siguranta pentru greutatea si inaltimea copiilor, care, in caz de impact, elimina posibilitatea de strangulare cu centura de siguranta a masinii. Daca asezati un copil in masina si il asigurati cu centura masinii, o sa observati ca una din curele i se va aseza in zona gatului, iar in caz de impact acea zona sensibila va prelua toata forta impactului respectiv.
Un alt element de siguranta suplimentar este asezarea scaunului in masina. Pentru copiii foarte mici, scaunul se instaleaza invers fata de directia de deplasare. In aces caz, in urma unui impact, toata forta va fi absorbita de scaun si nu de copil.
Aveti o gama proprie de scaune auto – MIGO. Cum testati intern produsele din aceasta gama? Ce parametri masurati?
Cosmin Buiciac: Testele de siguranta asupra scaunelor sunt facute de laboratoare independente, omologate de catre asociatia europeana pentru siguranta in trafic si niciodata de catre producatorii elementelor componente ale scaunelor (fie coca, centura sau husa) pentru a evita conflictul de interes. In cazul nostru, pe langa laboratoarele alese de catre clientii nostri, scaunele sunt testate de catre UTAC CERAM, un grup privat si independent francez, specializat in teste pentru dispozitive de siguranta mobile terestre.
In productia proprie, testele se fac asupra materialelor componente ce au setul propriu de reglementari si certificari, a parametrilor utilajelor folosite in injectie si asamblare si desigur testele interne asupra subansamblurilor:
- determinarea fortei de rupere a centurii care este verificata pe masina de tractiune, centura fiind trasa pana la punctul de rupere
- verificare fortei de deschidere a centurii – fiecare bucla este testata folosind un dinamomentru special, bucla fiind construita pentru a nu putea permite deschiderea acidentala de catre copil, dar sa poata fi deschisa de catre un adult relativ usor.
- operarea dupa uzura a cocii si a buclei centurii – buclele sunt supuse unui ciclu de inchidere si deschidere de 5000 de ori, dupa care sunt masurate fortele la care rezista
- ciclu de rece-cald-rece asupra partilor metalice folosite in asamblarea centurilor si a cocii, test in care piesele metalice sunt supuse la temperaturi extreme si schimbari bruste de temperatura pentru a determina impactul pe care temperaturile le pot avea asupra asamblelor
- alungirea curelelor dupa uzura – dispozitivele de reglaj cu timpul uzeaza centura. Acestea sunt supuse la un ciclu de reglaje pe toata dimensiunea curelelor de 5000 de ori si apoi sunt verificate valorile la care rezista.
Gama MIGO a obtinut cinci stele de siguranta si confort EURO NCAP. Exista mai multe organizatii care au fiecare propriul sistem de testare. Exista una care s-a impus pe piata ca fiind cea mai relevanta la nivel de ratinguri? Ce clasamente ar fi indicat sa consulte parintii atunci cand se informeaza despre siguranta unui scaun auto?
Cosmin Buiciac: Dupa cum stiti NCAP inseamna New Car Assesment Program si este o asociatie care verifica siguranta autovehiculelor in caz de diferite impacte, fiind cel mai agreeat de catre producatorii de masini si comunitatea europeana. Ratingul de stele pe care NCAP il acorda este incadrarea autovehiculelor in anumite bareme de siguranta, unul dintre aceastea fiind si siguranta pasagerilor minori aflati intr-un scaun auto. Gama MIGO a primit 5 stele impreuna cu autovehiculele in care a fost testat, depasind cu minim 3% valoarea de siguranta de 5. Desigur, sunt si alte scaune auto care au 5 stele NCAP, acestea fiind acordate si producatorului masinii respective. Gama MIGO este speciala prin faptul ca inclusiv cand acesta a fost testat intr-o masina care nu a obtinut 5 stele pentru celelalte elemente ( siguranta soferului, a pasagerilor sau a pietonilor) acesta a depasit baremul de 5 stele pentru siguranta copilului. Pe scurt, un scaun MIGO instalat intr-o masina cu calificative slabe NCAP, ofera maxim de siguranta pentru copil.
S-a intamplat sa modificati/refaceti vreun produs ca urmare a feedbackului primit de la clienti?
Cosmin Buiciac: Proiectarea scaunelor auto este destul de restrictiva deoarece fiecare element component trebuie incadrat in anumiti parametri, fapt ce a dus la o standardizare a acestora. Diferentele dintre scaunele auto de la diferiti producatori sunt, in general, cosmetice sau cu cat de mult depasesc minimul de calitate si siguranta impus de autoritatile de reglementare.
Modificarile pe care le-am adus scaunelor noastre sunt in principal date de feedback-ul clientilor si in general asupra experientei utilizatorilor. Modificarile sunt de la schimbarea nuantei de rosu pentru a putea fi observata indiferent de gradul de iluminare, la un alt font cu care sa fie tiparit manualul de instructiuni.
Cum explicati diferentele foarte mari de pret dintre diverse scaune auto de pe piata? Scump inseamna mai sigur pentru copil?
Cosmin Buiciac: Fiecare scaun de pe piata indeplineste minimul de siguranta reglementat de autoritatile competente pentru varsta si greutatea aferenta, desigur atat timp cat sunt de la un producator autorizat. Diferentele de pret constau in confortul suplimentar, accesoriile suplimentare si cu cat de mult depasesc acel minim de calitate si siguranta impus. In anumite cazuri, da, mai scump inseamna mai sigur. Dar doresc sa subliniez faptul ca si cel mai ieftin scaun de pe piata, atat timp cat a fost produs cu certificarile si autorizatiile necesare, este sigur pentru copil. E de preferat un scaun mai ieftin decat fara un scaun.
Aveti o experienta vasta in productia de huse auto. Ce materiale recomandati pentru ca cel mic sa se incinga cat mai putin in scaunul auto?
Cosmin Buiciac: Ca orice alt element component, si materialul textil trebuie sa indeplineasca anumite standarde de siguranta. In acest caz, standardele tin de toxicitate, rezistenta la UV si inflamabilitate. Pentru indeplinirea acestor calitati, materialele sunt compuse din fire sau tratate corespunzator. Aceste elemente fac materialul mai putin placut la atingere in anumite cazuri. Pentru evitarea senzatiei de disconfort, sau incingere, recomandam materialele ce „respira”. In cazul scaunelor noastre, materialul folosit este elastic si fin la atingere, fara sa prezinte acele „ochiuri” ca la materialele clasice tesute. Elasticitatea materialului permite circularea aerului si reduce din disconfortul oferit de materialele clasice. Desigur un element important este temperatura ambientala, dar si liberatea de miscare pe care scaunul il ofera copilului. Mentionez faptul ca am identificat nenumarate cazuri in care parintii aseaza copii in scaunul auto cu toate pernele suplimentare la dispozitie si alte perne sau paturi.
In acest caz copilului ii este restrictionata libertatea de miscare, iar disconfortul acestuia creste.
Articolul de fata face parte dintr-o campanie de informare initiata de miniCalatorii.ro cu scopul de a aduce in atentia parintilor aspecte mai putin discutate, intrebari mai sensibile, dar importante apropos de cum alegem un scaun de masina pentru copii si cat de important e sa folosim unul atunci cand ii transportam pe cei mici cu masina.